Het eten van noten is goed voor de gezondheid

 Herfst is niet alleen pompoenen en witloof, maar ook massa’s verse noten.  Vol proteïnen en andere voedingsstoffen… maar welke noten doen wat voor je gezondheid?  Dit is het nut van noten:

1)    Walnoten verlagen de cholesterol Een voedingspatroon rijk aan walnoten kan de cholesterol met gemiddelde 0,3 doen dalen. Dat bleek na een analyse van 13 studies bij in het totaal 365 mensen. 30 gram per dag geven al goede resultaten na één maand.

2)    Cashewnoten verdrijven vermoeidheid Cashewnoten bevatten dubbel zoveel ijzer als gehakt rundvlees. IJzer is nodig om zuurstof door het lichaam te transporteren, een tekort geeft een vermoeid gevoel en slechte concentratie.Het bevat ook veel proteïnen en zink.

3)    Pecannoten bevechten verkoudheid en de griep 30 pecannoten leveren het aantal zink nodig per dag en helpt zo de witte bloedcellen met het bevechten van virussen en bacteriën.

4)    Pindanoten helpen gewicht verliezen Het vet, de proteïnen en de vezels in pinda’s geven een verzadigd gevoel en doen je minder naar snacks grijpen. Een eetpatroon dat gematigd vet is en veel pinda’s bevat bleek ook gemakkelijker te volgen dan een eetpatroon met weinig vet en evenveel calorieën.

5)    Pistachenoten verlagen de bloeddruk Een handjevol pistachenoten bevatten meer kalium dan een banaan. Omdat het de slechte effecten van zout tegengaat, heeft dat meteen een goede invloed op de bloeddruk.

6)    Paranoten voorkomen kanker In paranoten (brazil nuts) bevindt zich veel selenium, een voedingsstof die cellen beschermt en de kans op bepaalde kankers verlaagt, zoals blaas- en prostaatkanker. Twee noten per dag volstaan.

7)    Amandelnoten helpen diabetici Amandelen bevatten veel vezels, maar geen koolhydraten waardoor ze de glycemische index verlagen van de maaltijd waar ze toe behoren. Dat betekent dat de suikers minder snel worden losgelaten in de bloedsomloop. Bovendien zitten amandelen vol magnesium, wat helpt om de bloedsuikerspiegel te reguleren.

8)    Hazelnoten: goed voor alles Goed voor het hart, vol vitamine E,  vezels, calcium, magnesium, zink, foliumzuur en biotine. Hazelnoten zijn goed voor het hele lichaam.

 

 

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s